Konec januarja 2025 bo stopila v veljavo celovita sprememba linij mestnega potniškega prometa v Mariboru. Prenove linij smo se lotili zaradi potreb po izboljšanju dostopnosti, prilagajanju spremembam v mestni infrastrukturi in povečanju pogostosti voženj med območji z večjo gostoto poselitve.
Pri zasnovi linij smo sledili viziji načrtovanja urbanih območij s poudarkom na javnem prevozu in trajnostni mobilnosti, spodbujanju uporabe alternativnih prevoznih sredstev in zmanjšanju avtomobilskega prometa ter ustvarjanju okolja, ki spodbuja peš, kolesarske in javne prevozne poti. Pri snovanju sprememb linij smo upoštevali tudi predloge, zbrane v javni razpravi; prispelo je 647 pobud, od tega smo jih upoštevali kar 73 %.
Novosti, ki bodo kmalu stopile v veljavo, so del širših prizadevanj Mestne občine Maribor za izboljšanje sistema javnega prevoza in posledično kakovosti življenja prebivalcev. Spremembe avtobusnih linij so načrtovane z namenom optimizacije stroškov, racionalizacije delovanja, izboljšanja dostopnosti in povečanja pogostosti voženj, kar bo prispevalo k učinkovitejšemu in privlačnejšemu javnem prevozu v Mariboru.
Prenova linij je bila izdelana premišljeno s sodelovanjem širše skupine strokovnjakov, ki se ukvarjajo z načrtovanjem prometa in trajnostne mobilnosti, ter z vključenostjo javnosti, uporabnikov in tudi tistih, ki javnega potniškega prometa še ne uporabljajo. Prenovljene linije predstavljajo konsenz stroke, ekonomske vzdržnosti spremembe in izboljšanja uporabniške izkušnje.
Ključne izboljšave so:
• Osnovno omrežje bo z 290 km zmanjšano na 220 km (za 24 %), kar pomeni, da se racionalizira in poenostavi, hkrati pa se poveča dostopnost.
• Dostop do najbližjega postajališča javnega potniškega prometa bo do 300 metrov za 91 % prebivalcev MO Maribor (danes 85 %). Z integriranimi linijami se izboljša dostopnost za redkeje poseljena območja, kot so Hrastje, Gaj, Počehova in Kamniška graba. Vstop na integrirane linije je omogočen vsem prebivalcem.
• Storitev bo kakovostnejša, pogostejša in okolju prijaznejša (elektrifikacija).
• Razbremenitev cest v mestu (križišče Mlinska–Partizanska, Ljubljanska pri UKC).
• Učinek mreže bo zmanjšal čakalne čase in povečal udobje potnikov.
• Skrajšanje voznih časov na 10-ih linijah, tudi za 14 minut (linija G3).
• Dostopnost do linij z visoko frekvenco se bo z 39 % dvignila na 69 %.
Sprememba linij prinaša 29 novih postajališč, urejenih bo 10 novih zelenih nadstrešnic v mestnem jedru. Prav tako vključuje 15 povezovalnih točk, ki ponujajo možnosti povezav z ostalimi linijami mestnega in medkrajevnega prometa, prestope na postaje železniškega prometa, uporabo mreže MBajk, sistemov Park & Ride in »car shring«.
Glavne linije bodo: G1–G6. Povezovale bodo najgosteje naseljene dele Maribora s cilji potovanj, vodene bodo direktno, v koničnem času bo njihova frekvenca voženj med 10 in 20 minut.
Povezovalne linije bodo: P7–P19. Povezovale bodo preostale dele Maribora in zagotavljale dostopnost tudi v redkeje naseljenih predelih, v koničnem času bo njihova frekvenca voženj na vsaj 25 minut.
Integrirane linije bodo: I101–I112. Povezovale bodo redko poseljena območja s povezovalnimi oziroma glavnimi linijami in omogočale vožnjo predvsem šolarjem do osnovnih šol. Bodo fleksibilne, saj se bodo prilagajale dejanskim potrebam prebivalcev, njihova frekvenca voženj bo vsaj 2-krat na dan.
Prenova linij mestnega avtobusnega prometa sledi tudi ciljem modernizacije in elektrifikacije javnega prevoza. Trenutno po Mariboru vozi devet električnih mestnih avtobusov in štiri mini vozila Maister. V celoti sta že elektrificirani nova linija G5 in sedanja linija 6 (bodoča G6). Cilj MO Maribor in podjetja Marprom iz Skupine JHMB je do leta 2030 elektrificirati polovico voznega parka. Tako bo do leta 2028 MO Maribor nabavila 20 novih električnih avtobusov.